Kamis, 19 November 2015

Mendiagnosis Sindrom Usus Mudah Rengsa

Mendiagnosis Sindrom Usus Mudah Rengsa

Mendiagnosis sindrom usus sering mencabar bagi profesional perubatan. Ini adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh hakikat bahawa tanda-tanda keadaan ini sering mencerminkan gejala yang berkaitan dengan isu-isu yang lebih serius yang diketahui menjejaskan saluran pencernaan.

Mendiagnosis IBS adalah sejenis prosedur yang sebenarnya melibatkan menolak syarat-syarat lain sehingga ia disahkan bahawa usus adalah semata-mata hipersensitiviti kepada proses mengambil makanan dari perut dan menghapuskan dari badan.

Diagnosis sahaja mungkin berdasarkan tanda-tanda asas yang pesakit sedang mengalami, tetapi doktor perlu mengesahkan bahawa gejala-gejala tidak sedang dialami akibat komplikasi yang lebih serius.

Cepat marah Ujian Sindrom Usus

Terdapat beberapa ujian diagnostik yang boleh digunakan untuk mengesahkan diagnosis IBS. Seorang doktor akan membuat penentuan jika ujian perlu dilakukan dengan menilai faktor-faktor tertentu pesakit yang sedang diperhatikan. Pertama, umur itu diambil kira.

Sejurus selepas pertimbangan umur, tanda-tanda bahawa pesakit mengalami akan dipertimbangkan. Kebanyakannya, doktor sedang mengkaji keterukan gejala-gejala, apabila gejala berlaku, dan bagaimana gejala-gejala menjejaskan kualiti keseluruhan seseorang individu dalam kehidupan.

A terperinci sejarah perubatan temu bual biasanya dijalankan dan ini sering diikuti dengan pemeriksaan fizikal yang menyeluruh. Jika doktor mengesyaki bahawa sindrom usus boleh menjadi punca untuk ketidakselesaan yang pesakit yang sedang mengalami, mereka akan memulakan prosedur ujian.

Ujian Darah

Salah satu ujian yang paling biasa dikaitkan dengan diagnosis sindrom usus adalah ujian darah yang dikenali sebagai "Darah Count Complete" atau "PJK". Ujian ini menyediakan maklumat yang mendalam tentang pelbagai jenis sel-sel yang merupakan sebahagian daripada darah, dan juga bilangan sel-sel yang terkandung dalam darah.

Tumpuan adalah terutamanya kepada platelet, sel-sel darah merah, dan juga sel-sel darah putih. Ujian ini memberi maklumat kepada seorang doktor yang membantu profesional menentukan jika terdapat jangkitan di dalam badan, kekurangan, atau keradangan.

Najis Ujian

Bagi ramai yang menunjukkan gejala sindrom usus terganggu, ujian najis boleh dilakukan. Ini adalah ujian yang biasanya memerlukan beberapa sampel yang berbeza. Ini membantu doktor dalam menentukan jika terdapat komplikasi yang mungkin sedang dialami dalam saluran penghadaman.

Terdapat banyak jangkitan yang berbeza saluran gastrousus yang harus dikesampingkan sebelum IBS boleh didiagnosis. Jangkitan boleh termasuk orang-orang yang disebabkan oleh parasit yang berbahaya, virus berjangkit, dan juga pelbagai bentuk bakteria. Ramai doktor dapat memberitahu jika nutrien tidak diserap dengan baik oleh ujian najis.

Dalam sesetengah keadaan, kanser saluran gastrousus boleh dikenal pasti oleh analisis najis. Ini adalah ujian yang paling biasa dilakukan dalam mendiagnosis sindrom usus terganggu. Jika doktor terus mengesyaki IBS selepas selesai ujian ini, ujian lain seperti sigmoidoskopi, kolonoskopi, dan lain-lain jenis pembedahan penerokaan boleh dilaksanakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar