Kamis, 19 November 2015

Teori Jarum Acupuncture Berkesan

Teori Jarum Acupuncture Berkesan

Daripada semua rawatan alternatif, akupunktur diketahui mempunyai beberapa kelebihan berbanding gangguan kesihatan dan juga dalam mempromosikan keseluruhan kesejahteraan dan kesihatan yang baik. Ini bentuk perubatan alternatif bukan baru kepada dunia moden tetapi akupunktur telah memegang jawatan untuk ribuan tahun dalam merawat pelbagai penyakit yang manusia cara-cara untuk kekal cergas dan sihat. Dalam usaha untuk meraih kelebihan penuh akupunktur untuk mengambil apa-apa gangguan kesihatan, seseorang itu perlu mendapatkan nasihat yang berguna daripada seorang pengamal akupuntur bertauliah. Menyediakan mereka sejarah kes anda bersama-sama dengan penyakit yang anda mengalami atau telah selama ini, perkara-perkara yang anda alah kepada. Berdasarkan maklumat ini, pengamal akan dapat tampil dengan program rawatan yang sepatutnya.

Prinsip kerja akupunktur mencetus pengeluaran serotonin dan endorfin dalam sistem saraf pusat dan di dalam otak. Kehadiran bahan kimia dalam tubuh manusia yang menentukan mood dan emosi seseorang. Bahan kimia ini bertanggungjawab untuk pelbagai up emosi dan turun bahawa seseorang pengalaman seperti kebahagiaan, kesedihan, bertenaga atau ke bawah dengan tahap tenaga. Acupuncture memastikan bahawa semua tenaga semula jadi di dalam badan manusia adalah yang terbaik dipulihkan tanpa menghalang aliran biasa tenaga ini bersama-sama dengan mengawal selia dengan cara yang betul. Proses ini dapat dijelaskan dengan teori akupuntur tradisional sebagai 'qi' kuasa dengan cara menampakkan lagi aliran tenaga dalam tubuh manusia. Hari ini 'qi' istilah yang digunakan sebagai metafora dengan cabang akupuntur semakin menjadi popular dalam liga semasa sains perubatan alternatif.

Akupunktur digunakan secara meluas dalam menyembuhkan penyakit kesihatan yang begitu banyak. Salah satu bentuk yang paling dipercayai perubatan alternatif, ia adalah tidak invasif oleh alam semula jadi dan lebih murah daripada lain-lain kaedah saintifik moden. Banyak kajian menunjukkan potensi akupunktur dalam mencegah, merawat dan juga mengurangkan penyakit. Ia mempunyai keupayaan untuk merawat Osteoartritis, masalah kemandulan, fobia dan juga ketagihan, meningkatkan fungsi otak, sistem saraf pusat dan sistem peredaran darah. Akupunktur juga membantu anda untuk menumpahkan semua orang-inci tambahan dan pound dengan kaedah-kaedah merawat. Mencari jalan untuk menghilangkan tekanan darah tinggi dan asma, sakit badan, masalah penghadaman, sakit kepala, dan masalah sakit puan seperti ketidakteraturan haid dan lain-lain.

Seperti pihak berkuasa perubatan terkenal WHO, Akupunktur mempunyai semua keupayaan untuk menyembuhkan pelbagai masalah kesihatan sendirian tunggal. Ia adalah sama berkesan untuk meningkatkan kesihatan secara keseluruhan seseorang individu.

Ia adalah berfaedah dalam rawatan penyakit-penyakit kronik seperti: -

• masalah pernafasan seperti rinitis akut, sinusitis akut, tonsillitis akut bersama-sama dengan masalah biasa sejuk dan selesema. Ia berkesan dalam menunjukkan hasil yang besar dalam rawatan asma dan bronkitis akut yang kedua-duanya adalah bentuk gangguan bronchopulmonary.

• Masalah penglihatan mata, katarak, konjunktivitis, myopia, dan lain-lain adalah beberapa masalah berkaitan mata yang disembuhkan dengan akupunktur.

• Akupunktur juga boleh digunakan untuk merawat penyakit seperti sakit gigi, sakit tekak, dan gingivitis bersama-sama dengan lain-lain jenis ketidakselesaan atau sakit di dalam mulut.

• Banyak penyakit ortopedik juga dirawat melalui akupunktur termasuk siku tenis, periarthritis humeroscapularis, artritis reumatoid, sciatica dan sakit di bahagian belakang.

• Akupunktur juga bermanfaat untuk masalah gastrousus termasuk kekejangan, gastroptosis, dan masalah yang berlaku dalam esofagus dan cardia itu. Selain daripada rawatan-rawatan untuk cirit-birit, sembelit, radang usus kronik, dan lain-lain juga disediakan.

• penyakit neurologi seperti migrain, lumpuh muka, Ketidakupayaan menetapkan Kencing malam, trigeminal neuralgia, dan lain-lain juga boleh diubati dengan kaedah rawatan akupunktur.

Akupunktur adalah lebih dikenali sebagai terapi jarum di mana, beberapa jarum kecil dimasukkan ke dalam titik tekanan khas yang dikenali sebagai titik akupuntur pada tubuh badan manusia. Kawasan-kawasan ini yang terletak di sepanjang garis meridian, membiarkan 'qi' aliran tenaga dengan cara tersendiri seperti laut, sungai dan anak sungai. Dalam tubuh manusia terdapat hampir beribu-ribu titik tekanan, yang berkaitan dengan pelbagai keadaan ubat-ubatan dan juga untuk mengurangkan gejala penyakit kesihatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar